piątek, 3 października 2014

Adelio Pistelli, Anastasi. Krasnal, który stał się gigantem

Obecnie w naszym kraju, po zdobytym przez siatkarzy mistrzostwie świata,  trwa wielkie „boom” na ten sport. Ci, co dopiero teraz zaczęli interesować się siatkówką, są w dobrej sytuacji, bowiem na rynku jest kilka pozycji, które pomogą dowiedzieć się czegoś o jej historii. (Najnowsza – Kat. Biografia Huberta Wagnera jest już na mojej półce i niebawem do niej zajrzę). Jedną z podstawowych biografii, z którą powinni zapoznać się kibice siatkarscy w Polsce jest z pewnością ta Andrei Anastasiego – Anastasi. Krasnal, który stał się gigantem. Biografię włoskiego trenera, byłego szkoleniowca reprezentacji Polski, wygrałam w konkursie już dawno temu i muszę przyznać, że ta nagroda bardzo mnie ucieszyła. 

Gdy ją dostałam do ręki, jedyne co mogłam powiedzieć, to: wow! Wydanie jest prześliczne. Ogrom kolorowych zdjęć, fajnie wklejony w to wszystko tekst – książka cudo pod względem wizualnym. Trochę gorzej, gdyby chciało się ją wsadzić do torby i trochę z nią pochodzić na ramieniu, pozycja nie należy bowiem do najlżejszych. Wszystko przez te zdjęcia. Tak naprawdę biografia Anastasiego, to album, który częściowo słowem pisanym, a częściowo przekazem wizualnym opowiada nam o losach włoskiego szkoleniowca siatkarskiego. Co do technicznych spraw, muszę przyznać, że książka prezentuje się wyśmienicie, ale w moim przypadku nie trwało to długo. Może akurat trafiłam na felerny egzemplarz, ale już pod koniec czytania poszła mi sklejka w grzbiecie i kilka ostatnich stron odłączyło mi się praktycznie całe od reszty. Żeby nie było – dbam o książki bardzo i  to raczej nie moje działania do tego doprowadziły, tym bardziej, że długo jej nie czytałam. Samej treści nie ma bowiem dużo – myślę, że wystarczą dwa spokojniejsze wieczory czytania i po sprawie. Sporą część czasu czytelnik spędza też na oglądaniu zdjęć – forma albumu w połączeniu z biografią sprawia, że w fotografiach interesują nas nawet detale. 


Jeśli chodzi o treść, nie będzie ona odkrywcza – w końcu to biografia. W książce poznajemy życie Andrei Anastasiego, z dużym naciskiem na część najważniejszą dla czytelnika, część której Anastasi poświęcił się w całości, a mowa tu oczywiście o siatkówce. Poznajemy jego początki w tym sporcie, śledzimy po kolei karierę, poznajemy po części osobowość i charakter – obie te rzeczy zarówno w warunkach boiskowych, jak i zupełnie prywatnych. Przechodzimy z Andreą przez każdy szczebel jego siatkarskiego życia, aż do momentu pracy z polską drużyną narodową. Książka kończy się w momencie, gdy Włoch był w trakcie wypełniania kontraktu z polską federacją, więc tak naprawdę jej koniec później dopisało życie – szkoda, że nie udało się go już dodrukować. Co dla czytelników w Polsce będzie ważne, to fakt, że trochę tej Polski w książce jest mało. W końcu to jednak jego biografia, a nie pamiętnik z czasu pracy z reprezentacją naszego kraju. Wpływ na to ma zapewne fakt, że publikacja stworzona została przez Włocha, a rynkiem docelowym miał być ojczysty kraj Anastasiego. Publikacja została dopiero przetłumaczona na nasz język i wydana w Polsce. Tak naprawdę w trakcie czytania nie poznajemy tylko samego życia Andrei Anastasiego, ale możemy też „liznąć” trochę historii światowej siatkówki, dlatego też interesujący się tym sportem znajdą w niej to czego szukają.

Osobiście cieszę się, że książkę wygrałam i nie musiałam kupować, ponieważ cena znajdująca się na ostatniej stronie, powiedzmy to szczerze - odstrasza. Ja rozumiem, że wydana została naprawdę pięknie i druk tej formy – albumu - pochłonął trochę więcej nakładu finansowego niż zwykła książka,  ale wydaje mi się, że bardzo ciężko jest wydać nawet na taką publikację 49,90 zł. Teraz można spotkać ją już ciutkę taniej, ale cena nadal oscyluje w okolicach 40 zł. Po co są jednak promocje ;) – jeśli uda się komuś znaleźć ją w rozsądnych pieniądzach, a siatkówka nie jest mu obca – polecam! Myślę, że jest to także bardzo dobry pomysł na prezent dla siatkarskiego kibica.

Podsumowanie:
Autor: Adelio Pistelli
Tytuł: Anastasi. Krasnal, który stał się gigantem
oprawa: twarda
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Ocena Czytanie uszczęśliwia: 9/10
Książkę można kupić w księgarni Matras

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz